16-05-10

Noorwegen - deel 3 - Preikestolen

Wie is er zo zot om één van de mooiste en bekendste plekken rond Stavanger te beklimmen op een dag dat de mist zo dicht is dat je soms moet zoeken naar de aanduidingen van het wandelpad ? Ikke.

En wie is er zo zot om dat de volgende dag in de gietende regen nog eens opnieuw te doen omdat het in de mist zodanig veel indruk maakte ? Ikke.

En wie is er zo zot om daar geen seconde spijt van te hebben ? Ikke.

preik_10

preik_9

Hier was ik dus, helaas... de twee eerste foto's zijn niet van mij maar ergens gepikt op het www. Alle foto's zijn aanklikbaar, en probeer abstraktie te maken van de weersomstandigheden, dat deed ik ook.
Op de eerste twee hieronder is te zien welke de weersomstandigheden waren, en wat de 'klim' voorstelt.
De volgende twee geven een zicht op het wandelparcours: meestal heel veel stenen, uitzonderlijk eens een knuppelpad over een veengebied; op die foto zie je ook waar het pad heen leidde: precies in het midden, tussen de twee toppen, dan was de tocht bijna halfweg.
En dan zijn er nog twee foto's met een zicht op de omgeving tijdens het klimwandelen, en tenslotte wat ik daar boven zag. Maar het oog ziet echt wel meer dan de camera.

preik_1 preik_2

Preikestolen is één van de bekendste toeristische attrakties van Forsand in de provincie Rogaland. Het is een alles in acht genomen heel groot plateau dat 604 meter boven de Lysefjorden uitsteekt. Van daarboven heb je een fantastisch uitzicht over de bergen en de Lysefjorden. Het pad er naar toe loopt nu eens via smalle en heel steile wandelpaadjes, met rotsblokken bezaaid, en dan weer via immense rotsvlaktes, omgeven door meertjes. De attraktie wordt jaarlijks door ruim 100.000 mensen bezocht, en het meest indrukwekkende is dat de plateau bovenaan niet eens is afgezet door een afsluiting. Erg dicht bij de rand durfde ik alvast niet komen.

preik_3 preik_4

Het was dus iets wat zeker de moeite waard zou zijn.
Over mijn eerste klim naar de top, de eerste dag in de mist, kan ik kort zijn: een heel erg aangename bergwandeling, maar we zagen niets, en moesten zelfs geregeld enkele tientallen meters op onze stappen terugkeren omdat we niet zo goed zagen waarlangs de markeringen ons leidden. Er waren nochtans voldoende en heel duidelijke markeringen, maar de mist was tamelijk dicht.
Jammer maar helaas.

preik_5 preik_6

De volgende dag dan maar opnieuw, op mijn ééntje, want mijn gastheer kon moeilijk elke dag verlof nemen, en ik kende nu de weg daarheen.
Geen mist.... wel regen, van 's morgens tot 's avonds....

preik_7 preik_8

En toch, een onvergetelijke herinnering. Trouwens, heroïsche tochten blijven veel langer in het geheugen hangen dan gewoon eens de straat op en af wandelen.
De woeste natuur, de uitzichten (hoewel niet optimaal door de regen, verre van zelfs), het gevoel van één zijn met de natuur, het gevoel van nietigheid in die omgeving en terzelfdertijd het gevoel van macht omdat je de klim overwint.... het zal me allemaal bijblijven.
En de rust.... 100.000 bezoekers per jaar en ik kwam die dag niemand tegen, behalve de laatste 10 minuten. Dat alleen al maakte het waard om het eens in de regen opnieuw te doen.

Ik was daar de enige zot....

oh geweldig is dit. Ik ga zooo mee de volgende keer! trouwens, wat lijkt dit op ons dialect, wij zeggen preikstool tegen een preekstoel, preikstolen in 't mv dus... lijkt er enorm op....zalige taal :d:D

Gepost door: Blah | 16-05-10

Wauw! Echt wel heel erg mooi daar...zelf sla met slecht weer! Vind eigenlijk de eerste (eigen)twee foto's meteen de beste..die met die paden. maar die met het uitzicht met die laaghangende wolk tussen de bomen (de vierde) is ook geweldig!
Met mist had ik nooit op die uitstekende rots zonder afzetting gedurfd denk ik...jekkes...je zou zó over de rand lopen hahahaa!
En ja..Axel graast nog al eens...niet in de tuin, maar in bermen ed wel...maar altijd alléén een speciaal soort gras...kan natuurlijk wel iets minder goeds voor hem per ongeluk bij hebben gezeten...daar hebben wij ook al over getwijfeld...berenklauw komt overal weer veel op bv. ( en op vakantie met dat wolfsmelk overal was het ook oppassen). We weten het gewoon niet...maar het was wel schrikken in ieder geval.
Grappig dat de oranje klaproosjes het na hun moeilijke start zo goed doen in brugge hè hahahaha Oranje Boven! hahahahahaaa!
Groetjessssss!

Gepost door: mizzD | 16-05-10

oeps.. 'zelf sla' moet zijn 'zelfs al'..te snel getypt!

Indrukwekkend! Alleen jammer van het weer hé?!
Liefs,

Gepost door: Bientje | 16-05-10

Ah ja! Als je de diepte niet ziet, zal het minder eng zijn! Ik heb geen hoogtevrees, maar zo'n rand helemaal zonder iets...toch wel griezelig hè! :-)

Gepost door: mizzD | 16-05-10

Jij had geluk dat ik daar ook niet was op hetzelfde moment, het zou nooit hetzelfde geweest zijn, want dan zouden we daar met twee zotten geweest zijn ;-) En soms is iets gewoon al de helft zo indrukwekkend nét omdat je er alleen bent! Trouwens het ziet er gewoonweg magistraal uit!

Gepost door: inge | 16-05-10

ongelooflijk mooi en de regen en mist maken het net zo mystiek
In Wales liep ik ook zo eens in de mist, dat was oppassen bij het dalen

die preikestolen zo zonder omheining zou me wel angst geven maar zo is het natuurlijk spectaculairder

Gepost door: fotorantje | 16-05-10

Ik zal het onthouden. Moest het zover zijn, laat ik zeker iets weten!

Gepost door: Ellen | 16-05-10

godikkie geert..
ik kan me voorstellen dat je je zot waande, maar geert,
als ik met jou daar was geweest waren we twee zotten hoor,
dan had ik vast en zeker meegegaan met jou,

dank je wel voor je lieve felicitatie, jawel 5 jaar bloggen is wel intensief ,maar toch ook wel erg leuk:-)
het gaat nog niet vervelen :-)

slaap lekker
xxx

Gepost door: klaproos | 16-05-10

Prachtige streek denk ik :)

Grtjs!

Gepost door: Fairytalegirl | 17-05-10

Goed dat er zulle zotten zijn. Ik zou ook gaan, laat me niet door regen tegenhouden. Juist niet!
Nog voor ik je woorden las, dacht ik direct aan hoe je je nietigheid als mens daar zal hebben ervaren.
Je "voelt" in de immense grootsheid de kracht van de natuur, en het "kleine" van je mens zijn.
Altijd zal je hieraan terug denken, nooit zal je hetzelfde zijn, met zo'n geweldige ervaring, juist omdat je alleen daar was.
Daardoor kon je de schoonheid echt en puur beleven.
Wat zou je het nog intenser ervaren hebben, als het weer helder was geweest!
Door deze prachtige ervaring, compleet gemaakt met de intense warmte van een goede vriendschap,
wordt je een ander mens, zoals alle goede ervaringen je een rijker mens maken.
Zo'n prachtig stuk brok natuur te mogen ervaren, is je van harte gegund.
Juist aan jou, met zoveel gevoel voor het goede, en je zorgzaamheid voor onze planeet.
Ik kijk uit naar meer.....

Gepost door: ank | 17-05-10

dag geert, wat een intense belevenis,en inderdaad op die manier blijft het langer bij,alhoewel als ik dat uitzicht op die preikestolen zie,moet dat met mooi weer ook enorm zijn,maar dan sta je daar niet alleen.......
en?preekje afgestoken........;-)

Gepost door: guusje | 17-05-10

Geert, Er moet er toch ééntje zijn die zot genoeg is om in de regen en de mist naar boven te klauteren hé ? Haha.
Tja, het weer heb je niet in de hand maar ik vond dit in elk geval een erg boeiend verslag.
Het moet daar prachtig zijn in Noorwegen, zelfs in de mist. Ik kan heel goed geloven dat je nergens spijt van hebt.
Groeten !

Gepost door: Piet | 18-05-10

mooie foto's...

Groetjes
Kim

Gepost door: Kim | 18-05-10

Het land van de vikingen De helden, de Goden en de Runen. Ze hadden het allemaal. Zoals je gastvrouw het constateerde en mededeelde ben jij een echte NOOR.
Proficiat en bedankt dat je ons liet delen in je liefde voor de natuur en speciaal deze natuur.
Groetjes.

Gepost door: Leva | 18-05-10

Toch blijft het erg mooi.

Gepost door: danique | 18-05-10

Geert, Hoewel jij de foto's niet indrukwekkend vindt ,is dit toch een indrukwekkend landschap. En ik begrijp je gevoel van het alleen zijn.Het is intens genieten van de natuur omdat er geen storende kwekkers rond je lopen. Alleen jij en de geluiden van de natuur!Moet machtig zijn.Een reis die zal bijblijven.

Gepost door: magda | 18-05-10

Het weekend van 14 en 15 april... 2007 is de afd. Rotterdam van de NKBV eens door de Vlaamse klimbond uitgenodigd om met een aantal van hun 'reboltingteam' mee te werken aan het opnieuw van haken voorzien van de klimroutes in Sy, een klein Ardens dorpje waar de hut van de Ned. klimvereniging is. Het is een heel karwei hoor, die haken bevestigen..met stevige boren gaten maken en met een soort van superlijmkit die haken vastzetten. Heb er toen een postje over gemaakt..16 april 2007..kun je de beelden nog zien in m'n archief.
Groetjessssss!

Gepost door: mizzD | 18-05-10

Super mooi is het daar wel. Mijne man heeft gedaan bij super mooi weer. Mijn schoonbroer woont ook in dat super mooi land.

Gepost door: Wendy | 19-05-10

prachtig! staat hier ook noh op lijstje

Gepost door: one life | 21-05-10

Hahaha... voor júllie was het dan een utivinding...ik heb nooit anders geweten dan dat steken opgezet worden met 1 naald en duim en wijsviner...ik had het opzetten met twee naalden wel uit kunnen vinden dan hé! hahahahahaa!
Fijn weekend Geert!

Gepost door: mizzD | 21-05-10

Groeten uit Wetteren Dag Geert,
Mooie fotoreeksen over Noorwegen.
We willen dit jaar ook eens het zuiden van Noorwegen bezoeken.
Groetjes van Martine

Gepost door: Martine | 21-05-10

Indrukwekkend! Wandelend van blog naar blog kom ik hier even lezen.
Indrukwekkend verhaal met mooie foto's.
Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

Gepost door: Rob Alberts | 21-05-10

Wat een overdonderende natuur, volgens mij mag het daar welk weer dan ook zijn. Zo'n rots, amai, ne mens is nietig op die plek !

I.v.m. 'Den Bosrand', volgens mij hebben die geen personeel en doen ze alles zelf, maar ik kan mij vergissen ...

Gepost door: Mamapippa | 25-05-10

What a view ! Een mens wordt er stil en nederig van. Maar je krijgt er mij met geen stokken op. Liever geniet ik van jou foto's.

Gepost door: Stefanie | 29-05-10

Nou ik ben ook naar boven geweest. Ben trots op wat ik heb gedaan. Het is de moeite waard om boven te mogen genieten van het uitzicht. Wij hadden mooi weer, helder in ieder gaval. Ben enkel op de terugweg behoorlijk gevallen en heb daardoor ook het ziekenhuis bezocht. Gelukkig niets gebro-ken maar wel veel pijn. Wij hebben de Priekestole op donderdag 4-8-11 bedwongen, zo moet je het klimmen en dalen vind ik noemen. Kan het een ieder aanraden, maar ik vind 1 keer in mijn leven voldoende. Dank voor het mooie verslag van jullie klim en misschien tot ziens.