30-08-09

Korte vakantie - dag 1

Maandag 24 augustus vertrokken Dirk en ik voor een driedaagse in de Vogezen. Dinsdag, woensdag en donderdag zouden gevuld worden met intensief wandelen in de bergen om onze konditie en de knie van Dirk te testen.

De verblijfplaats vonden we via internet, en ze bestond nog ook toen we daar toekwamen: La Beuratte, uitgebaat door twee Nederlandse vrouwen.
Na een rustige rit kwamen we daar toe omstreeks 16u30, en ik startte al meteen met een stommiteit. We dachten het dorpje Cornimont te gaan verkennen, maar het lag ietsje verder dan gedacht en ik had geen aangepast schoeisel en zo begon onze eerste bergtocht op dinsdag al met een blaar op mijn rechtervoet nog voor we 1 stap in de bergen gezet hadden.
Gelukkig verschiet ik niet meer van mijn eigen....

Om onszelf te testen hadden we meteen twee wamdelingen uitgestippled voor de eerste dag, ééntje van drie uren en ééntje van 5u30. Als we die van 3 uren zouden verteren zonder knieproblemen zou de rest ook wel gaan.
De eerste wandeling stuurde ons via een tamelijk steil bospad - waar we twee reeën zagen, maar ze waren veel te rap weg zodat er geen foto van is - naar de col du Brabant (878m). Even voorbij die col, wat hoger, is er een mooi uitzichtspunt over La Bresse, een ski-oord in de Vogezen.

cornimont_1

Via de andere flank van de berg daalden we naar beneden, om nadien weer tamelijk steil te moeten klimmen tot aan La Grande Roche met het immense beeld van Notre Dame de la Paix die over Cornimont waakt. Ze was fotogenieker van langs de achterkant, daarom moeten jullie het daarmee stellen.

cornimont_2

Aangezien we de drie uren goed verteerd hadden besloten we om er onmiddellijk een vervolg aan te breien, en in de namiddag ging het over vergelijkbare paden naar Lac Des Corbeaux. Het totaal aantal hoogtemeters voor dag één was met meer dan 750m meer dan voldoende geweest,

cornimont_3

Allemaal weinig spectaculair, en de Vogezen ogen ook niet spectaculair, maar de lastigheidsgraad van de wandelingen is toch wel vergelijkbaar met die in de Alpen.
Eén groot verschil: de uitzichten zijn natuurlijk heel wat minder. Komt daar nog bij dat een landschap op een foto nooit geeft wat het in werkelijkheid is.

11:46 Gepost door Geert in Vakantie | Permalink | Commentaren (12) | Tags: cornimont, la bresse, la beuratte, vogezen |  Facebook

Dag Geert Ik vind de foto's toch heel mooi. In werkelijkheid heb je klank, sfeer en een totaal panorama, dat lijkt me toch de moeite. Hopelijk zijn de blaren terwijl genezen. Fijne zondag !

Gepost door: Judi | 30-08-09

't mag dan niet spectaculair ogen, 'k vind het zeker de moeite waard zo te zien aan de plaatjes, mooi dat je terug bent.

Gepost door: Danique | 30-08-09

die laatste foto is toch heel mooi
dus we zijn weer vertrokken voor een paar lastige klimmen
Dirk zijn knietjes getest en jou voetjes getest want die had al een blaar

op naar dag 2

Gepost door: fotorantje | 30-08-09

Het is waar dat je je ervaring nooit op de manier kan laten zien, zoals je het ervaart.
Een foto is een zeer kleine afspiegeling van het machtige geheel bij uitzichten vanaf hoogtes.
Zelfs met panorama foto's zou het nog niet lukken.

Gepost door: ank | 30-08-09

al geeft een foto nooit weer wat je echt ziet dat wil niet zeggen dat ik daarom minder geniet:-)
ik ben alleen minder snel moe:-)
nou moe:-))
da's handig....
wanneer gaan we weer klimmen :-)

xxx

Gepost door: klaproos | 30-08-09

wat leuk zeg
eindelijk iets dat ik ken
wij gaan af en toe skiën in La Bresse dus ja bekend gebied!
en wandelen in de sneeuw is iets moeilijker maar het is ook wel genieten hoor!
had je geen compeed mee?
ai ai

Gepost door: callemie | 30-08-09

Landschappen en spin Ik vind die landschappen best de moeite hoor Geert. Je onderschat je foto's.
Het beestje hieronder vind ik minder, het lijkt alsof je op je buik gaan liggen bent om ze zo te kunnen fotograferen, zo hoog op haar poten. Brrr.
We zijn al in Cadzand geweest enkele jaren geleden en het was er zalig. Zeker omdat het één van de eerste mooie lentedagen was en we die aan de kust konden doorbrengen, met een zacht zonnetje. Daarom zal ik die uitstap ook nooit vergeten.

Gepost door: Stefanie | 30-08-09

:-) dat lijkt hier nog wel vakantie:-)

doen we het dunnekes over :-)
xxx

Gepost door: klaproos | 31-08-09

Hoi Geert, op foto is inderdaad heel anders dan in t echt, maar zo krijgen we toch al een goed beeld hé, hoe mooi t daar is :-)
Groetjes,

Gepost door: Ri@ | 31-08-09

hallootjes.. ik ben ook pas terug,het zijn de ardennen geworden,en we hadden prachtig wandelweer,de foto's volgen hoor,even nog wat wassen en strijken, doeiiiiii....

Gepost door: guusje | 31-08-09

Ik vind de foto's toch mooi om te zien.

Gepost door: Mamapippa | 31-08-09

Het is een prachtige streek.
en je kan er toch een goed beeld van vormen op de foto's!
Jammer van je blaar maar daarvoor had ik altijd compeed mee,
het is een wondermiddel!
Je hebt toch heel wat km in de benen!